tisdag 16 december 2014

Ett intressant berättarperspektiv räcker inte.

Stopptid - Juli Zeh

Sven har lämnat Tyskland för ett liv som dykinstruktör på Lanzarote tillsammans med flickvännen Antje. Rika tyskar kommer till ön för att dyka i det speciella landskapet och när skådespelerskan Jola kommer dit, för att öva inför en audition, tillsammans med författaren Theo ställs allt på sin ände. Theo verkar vara ett riktigt svin mot Jola och Sven blir allt mer intresserad av Jola. Det är som upplagt för att sluta i katastrof. 

Jag blir inte riktigt klok på den här boken. Det känns väldigt klyschigt med Lanzarote som lyxig semesterort och en skådespelerska som desperat försöker klamra sig fast vid en skådespelarkarriär och dessutom en författare med skrivkramp. För att inte tala om karaktärerna i sig, de är så otroligt osympatiska allihop att jag inte vill känna med någon av dem. Thrillermomenten är lite spännande, lite oväntat men kanske inte direkt något unikt. Det är helt enkelt för mig en ganska tråkig bok. Men det jag verkligen tycker om, och som för mig lyfter hela boken, är berättarperspektivet. Det växlar mellan att Sven är fokalisator i berättelsens nutid varvat med Jolas dagbok, och de två berättelserna skiljer sig åt till den grad att man verkligen inte vet vad som är sant. Det är lite i stil med Gillian Flynns Gone Girl eller som TV-serien The Affair. Jag har dock väldigt svårt för berättelser där jag inte tycker om någon av karaktärerna så det håller inte riktigt för min del, även om jag förstår att detta är fullt medvetet från författarens sida. 

Boken finns att lyssna på via Sveriges Radios Radioföljetong i 21 avsnitt tillgängliga till och med 9 januari 2015 i uppläsning av Björn Kjellman. 

Köp boken här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...