Fortsätt till huvudinnehåll

Ett intressant berättarperspektiv räcker inte.

Stopptid - Juli Zeh

Sven har lämnat Tyskland för ett liv som dykinstruktör på Lanzarote tillsammans med flickvännen Antje. Rika tyskar kommer till ön för att dyka i det speciella landskapet och när skådespelerskan Jola kommer dit, för att öva inför en audition, tillsammans med författaren Theo ställs allt på sin ände. Theo verkar vara ett riktigt svin mot Jola och Sven blir allt mer intresserad av Jola. Det är som upplagt för att sluta i katastrof. 

Jag blir inte riktigt klok på den här boken. Det känns väldigt klyschigt med Lanzarote som lyxig semesterort och en skådespelerska som desperat försöker klamra sig fast vid en skådespelarkarriär och dessutom en författare med skrivkramp. För att inte tala om karaktärerna i sig, de är så otroligt osympatiska allihop att jag inte vill känna med någon av dem. Thrillermomenten är lite spännande, lite oväntat men kanske inte direkt något unikt. Det är helt enkelt för mig en ganska tråkig bok. Men det jag verkligen tycker om, och som för mig lyfter hela boken, är berättarperspektivet. Det växlar mellan att Sven är fokalisator i berättelsens nutid varvat med Jolas dagbok, och de två berättelserna skiljer sig åt till den grad att man verkligen inte vet vad som är sant. Det är lite i stil med Gillian Flynns Gone Girl eller som TV-serien The Affair. Jag har dock väldigt svårt för berättelser där jag inte tycker om någon av karaktärerna så det håller inte riktigt för min del, även om jag förstår att detta är fullt medvetet från författarens sida. 

Boken finns att lyssna på via Sveriges Radios Radioföljetong i 21 avsnitt tillgängliga till och med 9 januari 2015 i uppläsning av Björn Kjellman. 

Köp boken här eller här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.