Fortsätt till huvudinnehåll

Glamour, krig, otrohet och ett mord

Tigrar i rött väder - Liza Klaussmann

Kusinerna Nick och Helena har hela livet framför sig. Året är 1945, kriget är precis över och de är på väg till sina respektive män i olika delar av USA. Nicks man Hughes är inte alls sig själv efter kriget och Helenas man Avery vill slå igenom i Hollywood. Familjegården Tiger House med båthus, grillpartyn och östkustglamour knyter ihop deras öden trots att de har väldigt olika liv. Berättelsen sträcker sig över 40-, 50- och 60-talet med drogproblem, otrohet, pengaproblem och ett mord.

Boken berättas ur flera olika personers perspektiv med nedslag i olika delar av tidsperspektivet och det fungerar riktigt bra. Klaussmann har hittat en perfekt balans mellan att inte berätta för mycket eller för lite, det hintas om händelser som senare bekräftas i andra personers perspektiv. Jag tycker att Klaussmann nyttjar den så kallade isbergstekniken, där hon egentligen inte avslöjar särskilt mycket, men där läsaren förstår vad det är som händer. Det är en svår teknik att behärska och balansera men hon lyckas mycket bra. 

Miljöerna och karaktärerna är också fint beskrivna, Klaussmann lyckas få vardagliga saker som att köpa baddräkter och hushållsarbete att ge en underbar känsla av ett beachhouseliv på USA:s östkust. Hon lyckas också skapa spänning och obehag med sina beskrivningar.Berättaren står väldigt nära karaktärerna, trots att det är en utomstående berättare, och Klaussmann låter karaktärerna tala genom mycket dialog. Ibland återkommer samma dialog ur en annan karaktärs perspektiv och man får sig en aha-upplevelse. 

Det är helt enkelt en överraskande bra bok, det hade jag inte förväntat mig. Jag hade heller inte förväntat mig att den skulle vara så mörk, utan kanske mer feelgood, men tji fick jag. 

Recensionsbok från Modernista

Köp boken här eller här.



Kommentarer

  1. Nu blev jag väldigt sugen på att läsa den. Vilken bra recension!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…