Fortsätt till huvudinnehåll

Läsrapport December 2011

Catcher in the rye - J. D. Salinger
Revolt - Lisa Rodebrand
Vi i villa - Hans Koppel
Fjärilen i glaskupan - Jean-Dominique Bauby
Medicinen - Hans Koppel
Christmas is murder - C.S. Challinor
Snusk - Alan Bennett

7 böcker, 1246 sidor. Helt okej med tanke på att den första boken lästes ut 12/12. 

Alla nyårslöften utom ett är uppfyllt, jag läste totalt 101 böcker under 2011. Det som blev kvar är en bok av en afrikansk författare, jag får försöka få med det 2012 i stället. 

Nyårsboklöften inför 2012 har ni redan tagit del av i och med den boktolva som presenterats i julkalendern, det vill säga läsa böcker av 12 författare som jag tidigare bara läst en bok av men älskat. 2012 blir alltså, till skillnad från 2011 som var året då jag vidgade mina vyer, året då jag hittar tillbaka till mina favoriter. Jag kommer att fortsätta med månadsrapporteringen så klart, där jag tänker lägga till kategorier så som "månadens bästa" och "månadens besvikelse" och följa upp boktolvan. Har ni några önskemål/tankar/idéer till läsrapporteringen så får ni gärna dela med er!

Tack kära följare för ett fantastiskt bokår 2011 och hoppas 2012 blir minst lika bra!







Kommentarer

  1. Galet! Jag läste 25 böcker 2011.... å andra sidan var jag ganska slö och lat i mitt läsande vissa perioder, någon månad gick helt utan läsning. Men i år, då banne mig ska jag ta tag i böckerna ;) god fortsättning :)

    SvaraRadera
  2. Kaffehora: Det konstiga är att jag känner mig lat trots dryga 100 lästa. Vad kommer jag upp i om jag inte är lat? :P

    Tack detsamma!

    SvaraRadera
  3. Är inte Chimamanda Ngozi Adichie från Afrika? En av mina absoluta favoriter. Hennes nya novellsamling är himla bra, likaså Lila Hibiskus!

    SvaraRadera
  4. Sara: Jag har hört mycket gott om henne men tyvärr aldrig läst!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…