Fortsätt till huvudinnehåll

Litteraturvetarskola komplett, vad nu?

Som ni kanske såg i förmiddagens litteraturskola så fanns det ingen information om nästkommande del, detta för att del 10 var den avslutande delen i litteraturvetarskola för grundläggande epikanalys. 

Jag har haft väldigt roligt under alla dessa 10 inläggs skapande, hoppas ni tyckt likadant och haft någon nytta av det. Det kommer att kännas lite tomt. 

Jag har dock redan börjat fundera på en uppföljare. Det finns ju trots allt lyrikanalys och dramatikanalys kvar. Och det finns en del perspektiv att ta sig igenom. Jag har även en del erfarenhet av bilderboksanalys och barnboksanalys. Och där blev det genast fem uppföljare! Eller nåt litteraturhistoriskt?

Så vad säger ni, vad är ni intresserade av att läsa om nästa termin i litteraturvetarskolan?

Kommentarer

  1. Nej, inta analysera ihjäl dikter nu igen, det fick jag nog av i skolan...

    SvaraRadera
  2. Haha ja de som jag tycker är spännande med lyrikanalys är mer formen och så, inte så mkt analys av innehållet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.