Fortsätt till huvudinnehåll

Internationell författarscen - Marie Darriessecq

I sin nya bok Härligt är att leva här tar Darriessecq sig an den tyska konstnärinnan Paula Modersohn-Becker. Varför intresserar man sig för en ganksa okänd konstnär som verkade för hundra år sedan? Marie upptäckte henne då hon ammade sitt tredje barn. Hon ammade på sidan för att vara mer bekväm och undrade om någon målat en tavla på den här mer realistiska posen och fann då Modersohn-Becker. Marie hade aldrig hört talas om henne men föll för hennes konst och försökte ta del av allt hon hittade.

Samtalspartnern Ulrika Knutson menar att Maries bok är full av fakta, den handlar om hennes liv, men den är ändå skriven på ett skönlitterärt sätt. Den är spännande och framför allt har Marie lyckats korta ner den, välja ut relevanta bitar, så att läsare slipper en biografi på 700 sidor.

Marie menar att Paula hade väldigt mycket spänning i sitt liv så att det kom lite av sig själv. Varför gifter hon sig med Otto och inte med Rilke? Hur var relationen med närmaste vännen Clara? Paula var först och främst intresserad av konst men hennes brev är ambivalenta, hon vill ändå bli älskad. Paula gillar inte dödens estetik som är på modet. Det finns också många konstnärssjälar i Paulas omgivning såsom Rodin.

Paula hade bara två utställningar under sin livstid. Hon vågade prova på saker, hon målade kvinnor med en kvinnas öga som var helt nytt. Hon var väldigt insatt i samtida konst och före sin tid. Hade hon inte varit kvinna hade historien nog varit en annan.

Trappscenen, Göteborgs stadsbibliotek. I samarbete med Norstedts förlag och franska institutet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…