Fortsätt till huvudinnehåll

Utan partner blir du ett djur

The Lobster

Regi: Yorgos Lathimos
Manus:Yorgos Lathimos, Efthymis Filippou
I Rollerna: Colin Farrell, Rachel Weisz, Olivia Colman, John C. Reilly, Ben Whishaw m.fl.
Finns på Netflix. 

I en nära framtid är det olagligt att vara singel. Reglerna i The City är stenhårda, alla granskas. Singlar skickas till ett hotell där man ska ha hittat en partner inom 45 dagar, annars förvandlas man till ett djur och förvisas till skogen. Om man på den dagliga jakten fäller vildar får man extra dagar. Och så finns det så klart rebeller i skogen. David (Colin Farrell) anländer till hotellet med sin hund, dagarna börjar ticka och hans tafatta resa till att hitta en partner tar många märkliga vändningar och han träffar flera lustiga vänner. Han väljer att bli en hummer om han inte lyckas, för den lever i hundra år och är fertil livet ut. 

Det här är något av det märkligaste jag har sett, en komisk dystopi. Skådespelarna är fantastiska, alla från Farrells känslolösa huvudkaraktär till hans märkliga vänner (Reilly och Whishaw) till hotelldirektörskan spelad av Olivia Colman. Det är väldigt absurt att dessa ändå ganska normala karaktärer lever i den här märkliga Kallocainaktiga världen och det är frustrerande att inte helt veta varför det har blivit så. Den är så absurd så att den blir komisk. De har tagit en ganska normal dystopi och skruvat till den med komiska detaljer samt det här om att förvandla folk till djur, hur kom de ens på det? Lustigt och obehagligt på samma gång. 

Filmen blev nominerad till en Oscar 2017 för bästa manus och Farrell blev nominerad till en Golden Globe samma år för sin huvudroll. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.