Fortsätt till huvudinnehåll

Författarkarriären och bokhandlarens betydelse


Sara Pinborough har gett ut cirka 20 böcker sedan debuten 2004, den senaste är Behind her eyes
Peter Newman kom ut med din debut, första delen i en fantasytrilogi, 2015.
Anna Stephens har enbart gett it en bok, fantasyboken Godblind.
Tre författare i tre olika faser i karriären diskuterar bokhandelns betydelse för karriären.
Författarna är ense om att både thriller- och fantasygenren idag kräver att man skriver en serie. Böckerna blir nästan mer kända för dess karaktärer än dess författare, man refererar till ”den nya Johan Falk-boken” eller dylikt.
För att kunna bli ett varumärke som författare måste man vara en ajtiv läsare menar Anna Stephens. Man behöver också omge sig med folk man litar på och vars åsikt man respekterar när det kommer till att läsa ens alster. Att ha en ra agent som söger vart man ska gå och vem man ska prata med är också viktigt numera.
Hur hittar läsare ens böcker i dessa enorma bokhandlar? Undrar Peter Newman. Sociala medier är otroligt viktiga numer, med tweets från bokhandlar och sponsrade inlägg på Facebook. Peter tipsar även om att man inte ska stalka läsare i bokhandlar...speciellt inte i England menar Sarah Pinborough. Britter vill bara smyga in, köpa sin bok och gå. Det finns inget sämre sätt att sälja en bok än att ha ett event i en bokhandel. Engelsmännen är rädda för att de måste köpa boken om de går för nära den så de kommer inte alls, sägee Pinborough med glimten i ögat.
Vilka event är bra för att få ut sin bok? Pinborough tycker att crime-festivaler av olika slag fungerar bra. De är inte för en specifik författare men lockar till sig deckarläsaren. Newman håller med om att evenemang med flera personer är mycket bättre. Kanske ett samtal mellan flera författare, gärna om det bjuds på något ät- och drickbart samtidigt. Han tycker också om interaktionen med läsaren när man får sitta och signera,speciellt om det finns lite tid för frågor och inte bara att kladda ner sitt namn och gå vidare till nästa. Stephens tycker mycket om de paneler hon fått delta i med mer etablerade författare. Pinborough fortsätter med att det är ganska trevligt när andra författare tipsar om en i sociala medier.
I går hade författarna ätit middag med English Bookshop och kommer osökt in på problemet med billiga nätbokhandlar. Prismässigt går det inte att konkurrera men de tror ändå att den personliga kontakten är viktig. En fråga från publiken handlar om att vi i Sverige inte har många självständiga bokhandlar, vilket leder till tråkigt utbud. I England fanns samma problem för 5-10 år sedan, Harper Collins valde att kommunicera med de som inte är kedjor. Och så anordnar de fester lägger Pinborough till. Den fysiska bokhandeln är väldigt viktig för författaren och för läsaren.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…