fredag 29 september 2017

Författarkarriären och bokhandlarens betydelse

Sara Pinborough har gett ut cirka 20 böcker sedan debuten 2004, den senaste är Behind her eyes

Peter Newman kom ut med din debut, första delen i en fantasytrilogi, 2015.

Anna Stephens har enbart gett it en bok, fantasyboken Godblind. 

Tre författare i tre olika faser i karriären diskuterar bokhandelns betydelse för karriären.

Författarna är ense om att både thriller- och fantasygenren idag kräver att man skriver en serie. Böckerna blir nästan mer kända för dess karaktärer än dess författare, man refererar till ”den nya Johan Falk-boken” eller dylikt.

För att kunna bli ett varumärke som författare måste man vara en ajtiv läsare menar Anna Stephens. Man behöver också omge sig med folk man litar på och vars åsikt man respekterar när det kommer till att läsa ens alster. Att ha en ra agent som söger vart man ska gå och vem man ska prata med är också viktigt numera.

Hur hittar läsare ens böcker i dessa enorma bokhandlar? Undrar Peter Newman. Sociala medier är otroligt viktiga numer, med tweets från bokhandlar och sponsrade inlägg på Facebook. Peter tipsar även om att man inte ska stalka läsare i bokhandlar...speciellt inte i England menar Sarah Pinborough. Britter vill bara smyga in, köpa sin bok och gå. Det finns inget sämre sätt att sälja en bok än att ha ett event i en bokhandel. Engelsmännen är rädda för att de måste köpa boken om de går för nära den så de kommer inte alls, sägee Pinborough med glimten i ögat.

Vilka event är bra för att få ut sin bok? Pinborough tycker att crime-festivaler av olika slag fungerar bra. De är inte för en specifik författare men lockar till sig deckarläsaren. Newman håller med om att evenemang med flera personer är mycket bättre. Kanske ett samtal mellan flera författare, gärna om det bjuds på något ät- och drickbart samtidigt. Han tycker också om interaktionen med läsaren när man får sitta och signera,speciellt om det finns lite tid för frågor och inte bara att kladda ner sitt namn och gå vidare till nästa. Stephens tycker mycket om de paneler hon fått delta i med mer etablerade författare. Pinborough fortsätter med att det är ganska trevligt när andra författare tipsar om en i sociala medier.

I går hade författarna ätit middag med English Bookshop och kommer osökt in på problemet med billiga nätbokhandlar. Prismässigt går det inte att konkurrera men de tror ändå att den personliga kontakten är viktig. En fråga från publiken handlar om att vi i Sverige inte har många självständiga bokhandlar, vilket leder till tråkigt utbud. I England fanns samma problem för 5-10 år sedan, Harper Collins valde att kommunicera med de som inte är kedjor. Och så anordnar de fester lägger Pinborough till. Den fysiska bokhandeln är väldigt viktig för författaren och för läsaren. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar