Fortsätt till huvudinnehåll

Ruth Galloways etta

Flickan under jorden - Elly Griffiths

När man hittar människoben i sumpmarken utanför Norfolk hoppas polisen att det ska vara kvarlevorna efter en flicka som försvann för tio år sedan. När arkeologen Ruth Galloway kommer till fyndplatsen kan hon dock snabbt konstatera att benen är väldigt mycket äldre än så. När en flicka till försvinner inser kommisarie Nelson att tiden är knapp och Ruth blir mer indragen än vad hon hade kunnat tänka sig eller önskat. Kan det finnas någon koppling till det forntida fyndet?

Ruth är en härlig karaktär. Hon närmar sig 40, är lite småtjock, har misslyckade relationer bakom sig och älskar katter. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att det är fantastiskt med denna väldigt normalt kvinnliga karaktär eller om jag ska störa mig på hur mycket hennes utseende, barnlöshet och singelskap (alltså motsatsen till äktenskap) beskrivs. Jag ryggar faktiskt tillbaka till en start när hennes yttre beskrivs så ingående, men samtidigt bidrar det ju till denna lite udda hjältinna. Jag älskar ju hennes kommentarer om att om hon fick barn skulle de vara kattsurrogat och jag gillar at hon ändå helt oförskämt har en sexualitet. Men det är en svår balans. 

Själva berättelsen blir jag kanske inte helt imponerad av. Självklart tar polisen till en benexpert om de hittar ben men att hon så blir involverad i det nutida brottet känns lite krystat. Jag kan absolut tänka mig att läsa mer om Ruth, även om jag inte riktigt förstår hur de ska hitta tillräckligt med ben på den lilla orten där hon verkar för att föra en deckarserie framåt, men kan Morden i Midsomer så kan väl hon! 

Köp boken här eller här

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…