Fortsätt till huvudinnehåll

Färjan - Mats Strandberg

Baltic Charisma är långt ifrån fullbokad men 1200 förväntansfulla passagerare ska åka Finlandsfärja, med allt vad det innebär, från Stockholm. Abbe ser fram emot att få umgås med sin kusin Lou, men hon är inte som han minns henne. Hans pappa verkar dessutom inte riktigt må som han ska. Marianne försöker bryta mönster och hitta närhet på äldre dagar. Dan var en gång en stor schlagerstjärna men lever nu på resterna av det. Plötsligt börjar folk bete sig udda, bita varandra och tappa fattningen helt. Skräck och smitta börjar sprida sig på båten där passagerarna har svårt att gömma sig. 

Mats Strandberg skriver alltså något så hyfsat ovanligt som svensk skräck. Skräck som skräck kan man tycka, men det är känt att faktiskt läsa skräck på svenska, med svenskar, i svensk miljö. Karaktärerna är välskrivna och intressanta, något som skräck i allmänhet kanske saknar, speciellt inom film. Svenskheten kommer i uttryck av finlandsbåt, bufféer, schlager, taxfree med mera. Bokens stora styrka är ändå moderna karaktärer att känna igen sig i. Jag får en känsla av John Ajvide Lindqvist, speciellt hans Hanteringen av odöda. Boken känns även väldigt inspirerad av Stephen King, men jag tycker nog ändå att Mats lyckas hålla ihop slutet (och sexscenerna) något bättre än vad skräckkungen brukar lyckas med. 

Tyvärr blir det väl sällan riktigt läskigt. De första anfallen är obehagliga men det mynnar snart ut i mer av splatteraction än obehag. Jag saknar väl ett läskigt landskap, en levande natur, vilket så klart är svårt på en färja. Men gillar man den här typen av skräck så är det så klart väldigt bra. Boken är väldigt filmisk, man kan riktigt se scenerna framför sig, vilket så klart bådar gott inför den kommande filmatiseringen som jag hoppas blir riktigt bra. 

Bonuspoäng till Mats make Johan Ehn som läst in ljudboken på ett suveränt sätt!

Köp boken här eller här

Kommentarer

  1. Fick denna i julklapp och för mig både det gott att skräcken inte är superläskig hela tiden (obs jag kommer att bli livrädd ändå)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…