Fortsätt till huvudinnehåll

Håll reda på karaktärerna!

Jag har alltid oerhörda problem att hålla reda på karaktärer i böcker, speciellt om det finns många och speciellt då de har konstiga namn. Generellt sett gäller tumregeln ju fler sidor desto fler karaktärer men det finns många undantag. Fantasyböcker har ofta påhittade namn och påhittade platser så dessa är ofta svåra att hålla reda på men samma sak gäller till exempel de ryska realisterna, som gärna har flera smeknamn på en och samma karaktär, eller historiska romaner som Wolf Hall

Hur löser jag det här då? 

Enkelt. Jag antecknar och antecknar som en tok. Ett enkelt knep är att sätta en tom post-it på insidan av bokens pärm och anteckna allt eftersom, då har man det alltid med sig. En anteckningsbok vid sidan av är så klart också bra, man får mer plats, men den kanske är lättare att separera från sin pågående läsning så man plötsligt sitter på tåget och inte vet vem som är vem. 

Vad antecknar jag då? Ja framför allt förhållandet till andra karaktärer och speciella egenskaper. Det kan också hända att jag skriver ner ett möte eller en fest och skriver då ner de som varit med, i stälelt för att skriva "deltog i mötet" under alla karkatärerna. Vissa böckers utgivare har redan på förhand insett att det är rörigt och bifogar en karaktärslista som Brott och straff:


Men det går såklart finemang att göra sin egen. 

Hur vet man då att den bok man just ska börja på kräver den här typen av minnesanteckningar? Ja förutom tjocka böcker och utländska/påhittade namn enligt ovan så finns det generellt sett viss typ av handling som kräver fler karaktärer än andra. Till exempel så brukar en relationsroman om ett par inte ha allt för många karaktärer medan en roman om en större angelägenhet som krig eller naturkatastrof kanske kräva något fler. Man får helt enkelt lära sig att läsa av baksidestexten och gå på magkänslan. Det kanske är lika bra att alltid anteckna och i stället sluta om man märker att det inte behövs, hellre fly än illa fäkta? 

Det här har jag hållit på med sedan jag studerade litteraturvetenskap och har alltid fungerat bra för mig, men med ny teknik kommer nya problem. En e-bok är till exempel lite svår att sätta post-its eller anteckna i. Har man ett fodral till sin läsplatta/surfplatta kanske man har något litet fack som man kan ha med sig sina lappar i, alternativt  att man sätter en port-it på insidan av fodralet. Självfallet kommer det flera verktyg med en platta som man kan använda, allt ifrån att stryka under direkt i boken eller att man använder en separat funktion för att anteckna, men jag gillar fortfarande det manuella sättet bäst, det är mysigare på något vis. Ett annat tips är att om boken har en färdig karaktärslista och karta kan man med fördel skriva ut enbart dessa sidor och ha med sig när man läser. 

Mitt största problem är dock ljudböcker, där man ju bara hör orden. Det är svårt att anteckna svåra namn när man inte ens vet hur man ska börja stava dem. Det spelar dock kanske ingen roll om man stavar ett ryskt namn helt fel i sina anteckningar bara man förstår. Men mitt problem är mest att jag inte bara sitter och glor då jag lyssnar på böcker utan jag stickar gärna samtidigt, spelar ett spel eller promenerar. Då är det mäkta svårt att anteckna. Jag hittar faktiskt ingen jättebra lösning här. 

Vad har ni för läsrelaterade logistikproblem och hur löser ni dem?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.