Fortsätt till huvudinnehåll

Bokhögen som kom hem från England

Med tanke på att det finns väldigt många bokhandlar i London så är det ytterst svårt att komma hem därifrån utan böcker. Jag hade en liten lista över böcker jag önskade köpa och jag lyckades med hjälp av besök i tre olika butiker, två stycken Foyles (en vid National Theater och den stora i Soho) samt en W&H Smith på Gatwick.

The Hourglass Factory av Lucy Ribchester snubblade jag över på Folyes hemsida då jag kollade öppettider och enbart framsidan i sig ser ju ut som en given succé. Dockkom den ut 15/1 och jag gjorde mitt planderade besök i Foyles 14/1 så det var ju bara att bege sig tillbaka nästa dag. Den utspelar sig i London 1912 och handlar delvis om suffragetterna. Den handlar också om en korsettbutik med mörka hemligheter och personer som försvinner. Jag har riktigt höga förhoppningar!

A girl is a half-formed thing av Eimear McBride var vinnare av bland annat 2014 års Baileys women's prize for fiction. Det är hennes debut och verkar vara ett språkligt experiment utan kommatecken eller dialogmarkörer. Handlingen är en kvinnas uppväxtskildring på Irland med hemska familjeförhållanden och en sjuk bror. Ser mycket fram emot att läsa den här.

Everything I never told you av Celeste Ng är en bok om på något sätt fastnat i mitt undermedvetna, kanske har jag sett någon skriva om den eller betygsätta den på Goodreads? För mig skriker omslaget och titeln att detta skulle vara en samtida relationsroman men det verkar öven vara en thriller och innehålla teman om ras.

The Snow child av Eowyn Ivey hittade jag på ett temabord om snö på Folyes, jag är så svag för temaskyltningar av böcker! Känner även igen den här titeln från sociala medier men kan inte placera den riktigt. Den utspelar sig 1920-tal i Alaska, det är något som är oerhört lockande med dessa kalla, karga platser! Ett par har förlorat ett barn och när en flicka plötsligt dyker upp från ingenstans som de tar sig an. Hon verkar dock vara något utöver denna värld. Den ska också vara skriven lite som en rysk saga. Finalist till Pulitzer 2013 så det känns som ett riktigt bra impulsköp.

& Sons av David Gilbert tror jag att jag först hörde talas om då Bokbabbel unboxade den på sitt jobb i en lila bokhandel. Jag fingrade på den då jag var i New York i somras men på grund av köpstopp fick det så klart vänta. Den utspelar sig i just New York, handlar om en författare och hans relation till sina söner. Den ska vara rolig utan att vara fånig samtidigt som den ska vara sorglig.

The narrow road to the deep north av Richard Flanagan är vinnaren av Man Booker Prize 2014 fanns enbart i tung inbunden version på Foyles men W&S Smith hade en storpocketversion på flygplatsen så jag var ju tvungen att handla där då den fanns med på min lista. En australiensisk författare som skrivit en kärlekshistoria i skuggan av andra världskrigets Asien, en spelplan under kriget som jag är mindre bekant med.

The girl on a train av Paula Hawkins var jag tvungen att plocka med mig ihop med Flanagans bok då det var "ta en, få en för halva priset". En riktig snackis just nu i bokvärlden som jämförts med Gilligan Flynn och Tana French. Den kommer på svenska i maj så nu måste jag läsa den innan dess så det inte blir en Översättningsskam (att man köpt en bok på originalspråk, oftast då man är så exalterad så man inte hinner vänta på den svenska versionen, men ej hunnit läsa före den kommit på ens modersmål. Besläktade begrepp: Pocketskam - då en inbunden bok står oläst i hyllan när den kommer ut i pocket). Tipset om denna bok kommer från början från bokgudinnan Bia som numera är förläggare på Massolit, förlaget som ger ut denna på svenska.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…