Fortsätt till huvudinnehåll

Inte vackert nog

Beautiful Ruins - Jess Walter

I början av 1960-talet anländer en amerikansk skådespelerska till Pasquale Tursis hotell i Porto Vergogna på italienska rivieran. Skådespelerskan är sjuk och uppgiven, hon ska egentligen behandlas i Schweiz men inväntar sin kärlek på hotellet. Pasquale är inte så bra på engelska men försöker ändå bekanta sig med den vackra amerikanskan. En oväntad vänskap blossar genast upp. 

Nu önskar jag att jag kunde fortsätta berätta om dessa två under 60-talet i en liten kustby i Italien men tyvärr springer berättelsen över i nutid där man får följa en uttråkad filmbolagsassistent som inget hellre vill än att få vara med om att göra en riktig film och en gammal filmlegend som har en ung fru och lever på gamla meriter. En hyfsat talanglös manusskrivare råkar befinna sig på studion en dag då en gammal italiensk man dyker upp för att söka upp en gammal vän. Tillsammans ger dig sig alltså ut på jakt efter den försvunna skådespelerskan. 

Vad som börjar på fint går genast över i något farsartat med en viagrastinn gubbe och ett allvar som försvinner bort helt efter bara ett kapitel eller två. Han skriver väldigt bra, Jess Walter, så jag kan absolut tänka mig att läsa mer av honom. Jag hittar flera formuleringar som jag hade skrivit ner om jag hade varit så ambitiös att jag haft någon slags citatbok och han blandar in olika former med utkast till filmer och teatermanus rakt in i brödtexten. Men det här är bara för feelgood och tramsigt för min smak, tyvärr. 

köp boken här eller här. Finns även på svenska, översatt till Alla dessa vackra nederlag, och kan köpas här eller här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.