Fortsätt till huvudinnehåll

Höst enligt Modernista

Har ni sett vilken fantastisk katalog Modernista bjuder på i år?


Modernista har på senare år blivit ett riktigt favoritförlag och det här gjorde inte saken sämre. Vad finns det då på insidan?

Modernista har verkligen snappat upp det bästa från thrillergenren ute i världen och det känns som att den här hösten kommer de ut med nya titlar från de flesta av sina författare. Eller vad säger ni om:

Gillian Flynn - Vassa föremål. Flynns första i nyäversättning, den första var ju ganska usel och de två senare har Modernista verkligen lyckats bra med så den här kommer nog göra succé, även om det är den av hennes böcker som jag personligen gillar minst. Kommer ut i augusti

Belinda Bauer - Livet & dödens villkor. Vidriga mordlekar Brittisk landsbygd är ju något Bauer är bra på. Kommer ut i oktober. 

Sharon Bolton - En mörk och förvriden flod. Ännu en bok om Lacey Flint som kommer ut i september. 

Alex Markwood - Hyreshuset. Från författaren till Onda Flickor, utkommer i augusti.  

Lägg där även till Eva Dolan, James Oswald, Denise Mina och Ian Rankin. Det blir en riktigt het thrillerhöst va?

Något annat som Modernista varit mycket bra på att fånga upp är ungdomsböcker, speciellt de med lite fantasy- och dystopiinslag. Där utkommer både Marie Lus tredje bok i Legend-trilogin, Veronica Roths tredje bok i Divergent-trilogin men också nya namn som Karen Bao och Sarah Rees Brennan. 

modernista är också väldigt bra på skönlitteratur av den lite svårare arten samt klassiker. i september ger de ut Ayi Kwei Armahs De ännu inte födda, om postkolonialismens Ghana. De fortsätter att ge ut Jean Genets romaner och så ger de ut några riktigt tunga klassiker; Dostojevskijs Idioten och Bröderna Karamazov, Kafkas Processen samt Virginia Woolfs Ett eget rum & andra essäer


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…