Fortsätt till huvudinnehåll

Kanadensare som spelar TV-spel för sjuka barns skull

För tredje året i rad kan hela världen följa och bidra till ett gäng killar och tjejer som spelar TV-spel till förmån för välgörenhetsorganisationen Child's Play. Konceptet är enkelt, de spelar olika spel i Zeldaserien så länge som vi donerar pengar. De börjar på en speltid på ett visst antal pengar sedan är det upp till oss tittare att donera för att låsa upp fler. De heter Hyrule Hustlers och ni hittar dem här

Organisationen Child's Play jobbar med att göra tillvaron något mer dräglig för sjuka barn bland annat genom att förse sjukhus med leksaker och tv-spel. Det kanske inte är det viktigaste ändamålet i världen, om man jämför med andra projekt för mänskliga rättigheter, men jag tycker ändå att det är viktigt nog. Det finns väldigt många TV-spelsevenemang, bland annat storheter som Mojang (Minecrafts skapare) och Humble bundle (köp spel för en summa du själv väljer och välj om pengarna ska gå till utvecklarna eller välgörenhet, eller lite till varje), som har varit involverade i Child's Play och liknande organisationer. Det finns folk som spelar Super Mario och andra spel för exakt samma ändamål. Jag faller ändå lite för detta kanadeniska gäng för deras hjärtliga evenemang. De samlar inte ihop mest eller ens kanske särskilt mycket alls i jämförelse men de går verkligen all in. De har tryckt upp T-shirts som de lottar ut till folk som tweetar om evenemanget, de bjuder på sig själva med olika utmaningar var 250:e dollar (dansar gangnam style, sjunger 80-talshits etc) och de spelar alltså dygnet runt och skänker varenda liten cent direkt till välgörenhet. 

Året evenemang startade i fredags och är i skrivande stund uppe i över 40 spelade timmar och 2250 insamlade dollar. Just nu har de totalt 86 upplåsta speltimmar men fler ska det väl bli? Gå in på deras evenemang och donera en liten peng!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…