Fortsätt till huvudinnehåll

New York, New York

Frukost på Tiffanys - Truman Capote

En ung författare försöker göra sig ett liv i andra världskrigets New York. Han bor i ett hus med flera hyresgäster som sticker ut, den som sticker ut mest av alla är den unga partypinglan Holly Golightly. Det börjar med att hon ringer på hans porttelefon när hon inte kan ta sig in i byggnaden och en stark vänskap växer fram. Holly försöker hitta sig själv och skapa ett liv hon vill ha men det verkar som att hon flyr från något. När livet blir för mycket att handskas med drömmer hon sig bort framför skyltfönstret på juveleraren Tiffany's. Vem är Holly egentligen?

Jag började läsa den här boken med tron om att det var en töntig chicklitt som blivit populär på grund av filmen med samma namn och Audrey Hepburn men jag hade fel, fel fel. Karaktärerna är fantastiskt porträtterade och då speciellt den mystiska Holly som enbart skildras genom någon annans ögon och som växer fram allt eftersom de lär känna varandra mer. Och miljön i den här boken, det är nog det bästa av allt. Det finns en del tidsmarkörer i den här boken, kan kan riktigt känna av hur den amerikanska drömmen krossas någonstans i förgrunden i ett land som snart ska gå in i ett världskrig. Beskrivningen av staden New York och dess invånare är helt fenomenal, Bilden av smala gränder, nedfällbara brandstegar och 40-talsbilar kommer att prägla min bild av New York en lång tid framöver. 

Vilken fantastisk klassikerpärla. Läs den på en gång!

Köp boken här eller här

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.