Fortsätt till huvudinnehåll

Vad är det egentligen som har hänt på Grönland?

Man har tappat kontakten med två män på Grönland och ett halvår tidigare försvann en kvinna spårlöst från samma plats. De isländska arbetarna på gruvbolaget Bergteknik har ingen lust att återvända. Advokaten Thóra blir indragen i en expedition för att ta reda på vad som hänt i den lilla byn på Grönland. De hittar flera oroväckande spår och lokalbefolkningen är inte intresserade av att hjälpa till, de vill inte ha islänningarna där alls och de tror att det vilar en förbannelse över området. Fler personer försvinner, man hittar människoben och det verkar finns en del konstiga figurer bland invånarna i byn. 

Det börjar så himla bra, med en riktig skräckscen där en kvinna sitter ensam på kontoret på Grönland och det sätter ribban väldigt högt. Det är stämningsfull och rent ut sagt skitläskigt. Men så kommer advokatbyrån och Thóra in i bilden och jag tycker väl att det känns ganska otroligt att en advokat åker på något som kan liknas vid en polarexpedition, bara för att hennes pojkvän jobbar på banken som finansierar projektet och han vill ha hennes hjälp att hova in pengar. Det känns något långsökt och blir lite för fånigt. Den där stämningen kommer så klart tillbaka lite då och då, det finns många härliga cliffhangers, men den tappar för mycket i tempo. Och jag kan inte sluta tänka på vad en advokat skulle där och göra så jag kommer liksom aldrig in i något läsflow alls. Tyvärr. Miljön är annars väldigt fint skildrad och jag önskar att det vore en polis eller någon annan än advokaten och bankmannen som hade åkt dit för att uträtta det hela. 

Köp boken här eller här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…