Fortsätt till huvudinnehåll

Hjältinna eller parasit?

Zelda - Lina Neidestam

Zelda är en tuff brud med många värderingar (som ofta motsäger sig själva) och hon tar världen som den kommer, på sitt eget sätt. Hon vill inte in i arbetsvärlden men hon snyltar på alla andra. Hon vill inte vara ett sexobjekt men blir avundsjuk på kompisarna när de får uppmärksamhet för sitt utseende. Hon vill inte bli kallad heterosexuell men ligger bara med killar. Hon vill inte ha något förhållande men tycker att det är självklart att Sigge ska finnas där när det passar henne. Hon reser runt i världen men tycker ändå att Sverige är ganska bra när hon väl kommer hem. 

Det här är en grafisk roman som hyllats både här och där och jag blev, likt många andra, intresseras av Lina Neidestam efter hennes fantastiska medverkan i Berättelser från Engelsfors. Tecknandet är fortfarande fantastiskt, jag gillar verkligen Neidestams stil, men jag måste säga att den är ganska ojämn för mig. Jag älskar de små privata anekdoterna om relationer och dubbelmoral som får mig att skratta högt, men den här kampen mot patriarkatet kan gå lite för långt för min smak. Jag blir mer rädd än road av en kvinna som tältar i skogen och gör egna tamponger av kaveldun. Men som sagt, det finns många roliga strippar att skratta åt. 

Jag kommer säkert läsa Zelda 2. Kampen fortsätter och den tredje delen Zelda Vs. Patriarkatet, som kommer ut i höst, men först tänker jag läsa Maran av samma författare. Lite folktro blandat med lite porr, allt ritat av Lina Neidestam. Ska bli riktigt intressant. 

Köp boken här eller här





Kommentarer

  1. jag ligger också bara med killar, kanske ska läsa

    SvaraRadera
  2. Ja, Zelda/Neidestam går lite till extremer ibland, inte heller jag gillade tältpartiet, men fastän hon är en jobbig dubbelmoralist har jag mycket roligt i Zeldas sällskap. Snälla Sandra ska posta nya Zelda-tidningen åt mig, och i höst kommer det tredje albumet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade tidningen på ICA, gillade faktiskt!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…