Fortsätt till huvudinnehåll

Girighet, tur och det övernaturliga

Pojken & gunghästen - D. H. Lawrence

"Tur är det som ger pengar. Om du är tursam har du pengar. Och därför är det bättre att födas med tur än med pengar. Om du föds rik kan du förlora dina pengar. Men om du föds med tur kommer du alltid att få mer pengar. "

10-årige Paul ser sin mor oroa sig över pengar och hon förklarar för honom att det gäller att ha tur. Paul blir besatt av att bli tursam för att kunna hjälpa sin oroliga mor med pengar och det är svårt att inte tänja på gränserna och bli girig. Paul hör röster som säger att det måste finnas mer pengar, röster som blir starkare ju mer pengar det behövs, och en desperat pojke vänder sig oväntat till sin gunghäst. 

Det här är en väldigt liten berättelse men den berättar väldigt mycket med väldigt små medel. Med några få inledande meningar får läsaren reda på att en kvinna, som visar sig vara Pauls mor, inte har någon tur trots fina barn och kärlek. Vad är det då som fattas henne? Jag får en känsla av girighet mellan raderna, en girighet som sedan förs över på sonen. De bor i ett fint hus med tjänstefolk, barnen har fina leksaker, mamman bär päls, så de kan väl inte vara så fattiga? Vad är det som mamman egentligen lägger pengarna på, varför är hon så skuldsatt? Och varför är fadern så frånvarande så att Paul vänder sig till trädgårdsmästaren och morbrodern?

Ett annat spår att följa i den här korta berättelsen är det övernaturliga som lutar åt skräck. Det visar sig att pojken, med hjälp av sin gunghäst, kan förutspå hur det kommer att gå i hästkapplöpningar. Hur mycket jag än funderar på det så kommer jag inte fram till något annat sätt att förklara det på än att ta till det övernaturliga. Modern, morbrodern och trädgårdsmästaren får ju trots allt pengar. Och det tragiska slutet kan väl inte komma ifrån något annat än att han nyttjar sin nyfunna gåva alldeles för långt? Dessutom byggs spänning upp på flera ställen i novellen likt en skräckfilm där en lättklädd ung tjej går runt i ett hus och man som åskådare vet att allt inte kan stå rätt till. Det är en fantastisk balans mellan spänning och detaljer som hintar om en mycket större berättelse än den vi direkt kan se på pappret. 

Har ni läst? Hur tolkar ni?


Recex från Collings förlag

Köp novellen här eller här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.