Fortsätt till huvudinnehåll

För de som saknar Hungerspelen?

Divergent - Veronica Roth

I den dystopiska Chicagos framtid lever Beatrice med sin familj. Samhället har delats in i fem falanger och varje år gör varje 16-åring ett test som visar vilken falang de bör tillhöra och ska sedan välja vart de så småningm ska hamna. Oftast hamnar man där föräldrarna finns men det finns så klart undantag. När Beatrice gör sitt test är svaren tvetydiga, hon visar sig vara divergent. Det är farligt, hon får inte avslöja det för någon men det är lättare sagt än gjort. När konflikter börjar uppdagas mellan falangerna visar det sig att Beatrice har en stor roll att spela för människors överlevnad. 

Jag kan väl börja med att säga att jag har läst första delen i Hungerspelen och jag blev väl sådär imponerad, samma sak gäller Roths bok och dessa två böcker är väldigt lika. Det handlar om USA när världen är indelad i olika distrikt och en stor del handlar om tävling på liv och död. Fast i Roths värld handlar det om att komma med i den falang man valt för det finns bara ett visst antal platser, alla andra blir falanglösa men behöver inte dödas. 

Det som är intressant med Roths bok som Hungerspelen inte har är just det här divergenta draget som några verkar ha. I första delen avslöjas det inte allt för mycket om det, vilket väl bådar gott inför de kommande delarna, men Beatrice kan klara lite mer än vad andra gör, utan att avslöja handlingen allt för mycket för er som inte har läst. Men handlingen har inget djup, den går från självklarhet till självklarhet, Beatrice gör liksom de val hon ska göra utan några omvägar eller djupa analyser av sin situation. Och så finns det en del tarvliga kärlekshistorier som i alla fall jag tyckte var lite smått pinsamma. 

Det är lite synd att den kom så nära inpå Hungerspelen och att den inte riktigt lever upp till vad den hade kunnat vara. Det hade faktiskt kunnat blivit lika bra som De utvalda, byggstenarna finns där, men den föll på att vara lite för omogen på något sätt, även om jag faktiskt måste säga att den tog sig lite mot slutet. 

Köp boken här eller här, kommer som pocket i höst här och här

Även del två i serien, Insurgent,  kommer ut i höst och finns att bevaka här eller här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…