Fortsätt till huvudinnehåll

En fantastiskt bra ungdomsbok

Francesca - Melina Marchetta

En morgon går Francescas mamma inte upp ur sängen. Francesca får gå till skolan utan att ha plågats av sin mammas töntiga låtar på morgonen och mamman försvinner bort allt mer. Samtidigt får Francesca ta allt mer ansvar för sin lillebror, för hushållet och för sig själv. Som om inte det vore nog så är hon helt ny på skolan, en före detta pojkskola som precis öppnat för tjejer och som kanske inte riktigt anpassat sig för tjejerna än. Hon saknar sina gamla vänner, hon saknar sin mamma och hon försöker passa in. Men kanske finns det hopp om ny vänskap, och kanske även för lite kärlek?

Marchetta har i den här boken målat upp flera dynamiska karaktärer att följa, lära känna och älska. Ungdomarna står så klart i fokus men jag tycker nog ändå att de vuxna är något mer engagerade i den här romanen än i Jellicoe Road. Speciellt mamman Mia, som i bokens nutid är väldigt frånvarande, känns som en fantastisk vuxen före sammanbrottet som skildras genom Francescas minnen. Marchetta gör dessa ungdomars uppleverlser av världen precis den rättvisa som den i deras unga ålder bör få, trots att det är otroligt lätt för en vuxen att tycka att tonåringars världsbild är ganska skev och egocentrisk. När jag läser en sådan här bra ungdomsbok så önskar jag alltid att den funnits när jag var i den åldern och föreställer mig att den hade gett tröst och igenkänning. 

Jag är beredd att utropa Melina Marchetta till Australiens svar på John Green (Var är Alaska?, Förr eller senare exploderar jag) samtidigt som den här romanen påminner mig väldigt mycket om The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky. Jag fullkomligt vräkte i mig romanen, jag kunde inte lägga den ifrån mig förrän jag visste hur allt skulle gå för Francesca, hennes familj och hennes vänner.


Recex från X Publishing

Köp boken här eller här

Kommentarer

  1. Har inte läst "The Perks", men däremot sett filmen, och jag håller med om att de påminner. På ett bra sätt! :) Gillade Francesca mycket och hoppas att dne också blir film.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…