Fortsätt till huvudinnehåll

På spaning efter den vecka som gått - 9

Äntligen tittar solen fram i Skövde, äntligen kan man se marken under all is och snö. Mars är här och med det våren, hoppas jag innerligt. 

Jag måste erkänna att jag hänger med dåligt i bokvärlden just nu eller kanske är det så att det inte händer så mycket just nu? Jag vet att det är ett tag sedan men Borås Tidnings debutantpris gick i alla fall till Hindenburg och Susanna Lundin, en bok som jag länge varit nyfiken på.  Kanske att det är dags snart? 

Annars kämpar jag på rätt hårt med Ximen Nao och hans sju liv av 2012 års nobelpristagare Mo Yan. Den är jättebra och fantastiskt rolig men den är ofantligt lång. Jag har just läst ut del tre så ett inlägg om det kommer i morgon. Annars försöker jag läsa lite lättare saker vid sidan av fast jag är så otroligt dålig på att läsa lätt, jag läser gärna svårt och deprimerande. Men! Jag har börjar läsa Mannen som glömde sin fru av John O'Farrell och den är otroligt lättsam men samtidigt fantastiskt smart. Att jag inte läst den förrän nu är för mig en gåta. 

Idag har vi också haft möte med vår fina bokcirkel, där vi diskuterade Delphine de Vigans Underjordiska timmar, vilket var trevligt som alltid. Nästa gång vi ses ska vi prata om Tony & Susan av Austin Wright som fått så blandad kritik så att jag inte har vågat läsa den än men nu måste jag väl ta tag i det. Ska bli ytterst spännande!


Kommentarer

  1. Är nyfiken på Tony och Susan, så det ska bli kul att se vad du tycker. Underjordiska timmar vill jag definitivt läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli spännande att äntligen läsa den, hoppas den är bra. Du borde verkligen läsa Underjordiska timmar, tror den passar dig fint!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.