Fortsätt till huvudinnehåll

Vårens böcker 2013: Del 5

Hos Wyler förlag hittar vi 2012 års nordiska rådet-pristagare Merethe Lindström och i mars kommer hennes andra bok på svenska, Saknade. Återigen verkar tystnaden ha en stor roll då en ensamstående mamma, tillika barnpsykolog, hjälper andra föräldrar att förstå sina barn som ibland inte talar alls. i april ger samma förlag ut tyska Silke Scheuermanns tredje bok på svenska, Shanghai performance, som jag är nyfiken på även om jag tyckte sådär om Timmen mellan varg och hund

Norstedts har några pärlor att glänsa med under våren, den största är väl fortsättningen på Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar-serie, nämligen Sjukdomen. Många har säkert, som jag, redan sett TV-serien men jag tror att böckerna kommer att ge mycket mer av de karaktärer som knappt syns där, den kan ni läsa i januari. 

En sensation, tycker jag, är att Pija Lindenbaum romandebuterar i vår. Hennes kortroman Plats kommer ut i mars och handlar om en medelålders kvinna som håller på att bryta ihop. 

Jag är oerhört sugen på att prova på Vladimir Sorokin vars roman Snöstormen kommer ut i svensk översättning i april. Nerfryst framtid, epidemi och mörker. Jag har alltså inte läst något av honom tidigare men den här är jag riktigt pepp på. 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…