Fortsätt till huvudinnehåll

Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Alltså det här eviga problemet med vad man ska läsa. Ibland går det smidigt, ibland går det knaggligt och ibland går de inte alls. Och just nu är jag inne på INTE ALLS. 

Så här är det. 

Jag läser Lolita av Vladimir Nabokov. Det går jättelångsamt, ämnet i sig är ganska svårsmält och det krävs läsning i små stunder åt gången. När jag råkar på sådana böcker blir jag dock läsrastlös och sneglar på annat. Idag är det fredag och på måndag ska jag åka tåg och fira jul. Jag ville helst vara klar med Lolita innan dess men det ser mörkt ut eftersom jag inte ens kommit halvvägs på en vecka.  Jag vill dessutom läsa en julbok, Wishin and hopin av Wally Lamb. Den har jag börjat peta lite på i surfplattan redan nu. Vilket skulel innebära att jag måste ta med den på tågresandet för att vara borta i två dygn, vilket jag inte vet om jag orkar. Och som om inte det vore nog så måste jag läsa Maken av Gun-Britt Sundström till en bokcirkel 6/1 och den är ju rätt tjock. 

Men jag kan inte ta med surfplatta och en tjock bok. Jag kan inte ta med Lolita heller, hur ska jag prioritera? Jag måste ha en plan, nu! 

Hjälp?

Kommentarer

  1. Åh vi lider sådana kval vi bokmalar... ;-)

    SvaraRadera
  2. Kan du inte hitta alla tre böckerna som e-bok och läsa allt på plattan? Lolita borde finnas gratis (eftersom den är så gammal!).
    Fast problemet kanske inte är att "ta med" utan att ha tid att läsa allt..? :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ska alltså åka tåg med massa julklappar och får nog inte med nån surfplatta alls..och ska bara vara borta två dygn...Och ska mest bara umgås under den tiden.

      Radera
  3. Åh Lolita står och väntar på mig i min bokhög! Men förstår inte problemet, ta med alla böcker och läsplattan och läs dem du känner för, skulle jag gjort ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…