Fortsätt till huvudinnehåll

Ångesten över det viktiga i livet

Eftersom ingenting varar - Laurence Tardieu

Efter femton år av tystnad får Vincent ett brev där Geneviéve skriver att hon är döende. Vincent sätter sig i bilen och kör de fyra timmarna ut från Paris för att vara med henne innan hon dör. Geneviéve var Vincents stora kärlek och de separerade hastigt och utan vidare kontakt, men varför? Vad får två älskande att gå skilda vägar, går det att hitta tillbaka till livet efteråt och vad var det egentligen som hände?

Det är svårt att skriva om den här boken utan att förstöra läsupplevelsen, jag tycker helt klart att man inte ska veta något om den alls innan man läser den för att på så vis få upptäcka vad det är som har hänt allt eftersom. Men man kan faktiskt prata om ångesten och stämningen i boken utan att avslöja allt för mycket. 

Det är en sorglig och ganska tung berättelse, den handlar om att leva och om att dö. Den handlar om ångesten över "vad hade hänt om.." och över att leva med det man valt och det man inte själv rår över. Det är fruktansvärt hemska känslor och jag känner mig som något av en självplågare när jag läser det här och orkar fortsätta, men det är väl det litteratur är till för, att beröra på olika sätt? 

Det är en ganska kort roman, men Tardieu lyckas ändå få in en berättarteknik i form av nutida Vincent och dåtida dagboksanteckningar från Geneviéve. Vincents inledande del skapar en massa frågor som besvaras i Geneviéves anteckningar, som sedan bekräftas och kompletteras i Vincents avslutande del.

En riktigt bra käftsmällsroman som även träffar rakt i magtrakten och som nog kommer att vara kvar där ett bra tag efter läsandets slut. Vågar man hoppas på översättningar av fler av hennes romaner?

Recensionsbok från Oppenheim förlag


Köp boken här eller här

Kommentarer

  1. Hej!
    Vi kommer att ge ut nästa roman av Tardieu inom ett år (en självbiografisk roman, La confusion des peines) och har ytterligare en av dem i planeringen.
    Hälsningar
    Florence på förlaget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att höra, det ser jag fram emot!

      Radera
    2. En stark bok som ändå innehåller ljus.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.