Fortsätt till huvudinnehåll

Sara-Sofias läsrapport september och oktober 2012

Eftersom jag pga dåligt minne inte lyckades prestera någon läsrapport för september i början av månaden, kommer det ett inlägg om båda månaderna nu istället. Vi börjar med september:

Någon sorts frid - Grebe&Träff (ljudbok)
Bittrare än döden - Grebe&Träff (ljudbok)
Utflykten till Tindari - Andrea Camilleri (recensionsbok)
En annan stad - Michal Ajvaz (bokcirkelbok)
I niqab på Stureplan - Josefin Ahlström
Ni älskar dem inte - Belinda Bauer (recensionsbok)
Eldnatt - Yrsa Sigurdardottir
Återvändaren - Buthler&Öhrlund (ljudbok)
De odöda - novellsamling av blandade författare (recensionsbok)

9 böcker, 1729 sidor samt knappa 39 timmar ljudbok.
Samtliga böcker var riktigt bra - en väldigt bra läsmånad, med andra ord! Jag har svårt att välja en favorit, men om jag verkligen var tvungen skulle jag nog säga Grebe&Träffs båda böcker. Väldigt spännande och välskrivna, och jag väntar otåligt på en fortsättning. Jag skall dock tillägga att jag började lyssna på Geim av Anders de la Motte men att jag ungefär halvvägs in tröttnade helt och lade ner den. Jag fann den väldigt oengagerande och fick flera gånger spola tillbaka för att jag börjat tänka på annat och slutat lyssna.

Oktober:

Stryparen - Jonas Moström (ljudbok)
Maktens offer - Christer Nylander (recensionsbok)
Innan du dog - Grebe&Träff (ljudbok)
De bortglömda - Sara Blaedel (recensionsbok)
Pianostämmaren - Stefan Tegenfalk (recensionsbok)
Den du inte ser - Mari Jungstedt (ljudbok)
I denna stilla natt - Mari Jungstedt (ljudbok)
Påtaglig risk att skada - Tove Klackenberg (ljudbok)

8 böcker, 1088 sidor samt ca 45,5 timmar ljudbok.
Återigen bara bra böcker! Pianostämmaren var oerhört bra, det kommer en recension om den inom kort. Jag har gillat Tegenfalks tidigare böcker, men denna slog dessa med råge. Den tog slut alldeles för fort! Jag började lyssna på 50 shades of Grey eftersom jag hört så otroligt mycket positivt om den, störde mig otroligt mycket på huvudpersonen som kändes som en kopia på Bella Swan från Twilight och när det dessutom plötsligt blev väldigt porrigt lade jag ner den. Jag kommer nog dock ta upp den igen, just för att den är så otroligt populär och jag gärna vill veta varför. Kanske tar den sig längre fram? Ni som läst den; borde jag hänga i eller är det 20,5 timmars bortkastad tid?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…