torsdag 4 oktober 2012

Swecon 2012: Kontrast


No more bokmässa, nu lägger vi den bakom oss och laddar inför helgens Scifi-konvent i Uppsala. Kontrast!

Jag hoppas på en del umgänge med fellow nerds så som Boktimmen, BokstävlarnaFeuerzeug med flera. Jag har bland annat blivit lovad gudomlig fish and chips-ätning! (Och kanske något dillchips slinker ner, eller hur Fia?)

Jag kommer inte upp till konventet förrän strax före lunch på lördag, så jag försöker undvika att se vilka programpunkter jag missar, men jag kan ju i alla fall tipsa om några jag KAN gå på:

Lördag:

12.00 Norse Myths in the Fantastic Genres (English)

Emil Hjörvar Petersen talks about how characters and phenomena are transferred and represented in new contexts, with examples from both his own writing and scholarly discussion.

13.00 The short story and the idea (English)

Fantastic literature in general and science fiction in particular owns much of its history and development to the short story. Is it still the place to go if you want to test an idea? What can you do in a short story that doesn’t work in a novel? And is the short story central to a literature of ideas, or does it have other strengths?
Kelly Link, Peter Watts, Karin Tidbeck, Lise Andreasen, Marianna Leikomaa (m.)

14.00 Norwegian science fiction and fantasy (English)

Rolf Andersen presents Norwegian science fiction and fantasy: an introduction which will work both as a retrospective and a look at the situation today.

16.00 Introduktion till steampunk

Författaren Nene Ormes föreläser om steampunk.

17.00 Research when writing fiction (English)

Our Guests of Honour discuss doing research when writing fiction. What do you need to know? What can you make up? What’s the difference between science fiction in outer space and fantasy in modern Sweden?
Joe Abercrombie, Kelly Link, Peter Watts, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren, Niels Dalgaard (m.)

19.00 What does steampunk have to say about us as readers? (English)

Steampunk is the music science fiction is dancing to at the moment. What’s so attractive about it? Is it all the shining brass? Is it the nifty technology on a level most of us actually can grasp? Or do we simply yearn for a Victorian London? And more importantly: what does the poplularity of steampunk say about us as readers?
Kelly Link, Nene Ormes, Karin Waller, Sanna Valapuro, Anna Davour (m.)

21.00 Svartfåglar i fantastiken

Vad är egentligen grejen med alla korpar?
Maria Nygård (m.), Daniel Albertsson, Anders Larsen (fågelentusiast)
Söndag:

10.00 Science fiction and the scientist (English)

Science fiction isn’t always about science, but it is a form of literature to which science has always been central. Do scientists view science fiction differently than readers without a scientific background? Does scientific knowledge affect the way one reads science fiction? And are scientists better science fiction writers?
Peter Watts, Anna Davour, Torill Kornfeldt, Sara Stridh, Mikael Jolkkonen (m)

11.00 Protofantastik

Ola Wikander, fantasyförfattare och översättare av tusentals år gamla texter berättar om tidiga fantastiska berättelser från Främre Orienten och den klassiska världen.

12.00 Do Androids Dream of Electric Sheep? och Blade Runner

Johan Frick pratar om Philip K. Dicks Do Androids Dream of Electric Sheep? och filmen Blade Runner.

13.00 Miljö och landskap i fantasy

Fantasylitteraturen är full av varierande landskap: tunnelbanenätet under London, dagens Malmö, en skog som värjer sig mot alla försök att tränga in i den, pseudomedeltida sekundärvärldar med europeisk smak eller östasiatisk fernissa, för att nämna några exempel. Vilken funktion har miljön i fantasyberättandet? Är landskapet pynt, stämning eller en av berättelsens huvudspelare? Hur påverkar det berättandet?
Stefan Ekman, Anders Björkelid, Ola Wikander, Erik Granström, Daniel Albertsson (m.)

14.00 Why do we fall for the torturer? (English)

Some literary characters are more sympathetic than others. Some are less so. Why do we fall for the torturer? What’s the deal with the unsympathetic but popular fictional persons – are they more interesting than the merely likeable characters? How do you write them?
Joe Abercrombie, Erik Granström, Martin Andersson, Johan Kristensson (m.)

15.00 The body in science fiction (English)

Can the essence of you be separated from your body? How well has science fiction handled this question? In cyberpunk, the body tends to have very low value. In some types of SF the mind seems to be unproblematically transferred between various kinds of bodies, while others consider how the body is part of the person (as in e.g. Mindswap by Robert Sheckley, where the mind is definitely changed by the journey through various bodies and worlds).
Peter Watts, Torill Kornfeldt, George Berger, Anna Davour (m.)


Men framför allt så hoppas jag att jag blir sugen på att läsa Fantasy och Scifi igen, då jag helt kommit bort från den världen. Det var där mitt läsande började och nu hoppas jag hitta tillbaka till den igen, och jag är helt övertygad om att det kommer kännas hur pepp som helst!
Ses vi där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar