Fortsätt till huvudinnehåll

Nobelpriset i lokaltidningen 2012

I digitala åldern går det undan, ni finner en artikel om årets Nobelpristillkännagivande finns att läsa här

Sjukt snygga bilder också: 

Foto: Anna Nyberg

Foto: Anna Nyberg

Först är jag förvånad, sen twittrar jag. OBS det är inte flickan i reportaget som stulit böckerna.

Texten hos Skövde Nyheter lyder, skriven av Anna Nyberg:

Nobelpriset. Två böcker av den kinesiske Nobelpristagaren i litteratur ska finnas på stadsbiblioteket i Skövde. Men båda böckerna av Mo Yan är spårlöst borta. "Vi vet inte vad som kan ha hänt" säger bibliotekschefen Anna Gullstrand.
Strax före klockan 13 denna avgörande torsdag surras det intensivt runt informationsdisken på biblioteket i Skövde. Ett antal personer kretsar omkring det bokbord med tänkbara Nobelpristagare som biblioteket har ställt i ordning. Där finns Joyce Carrol Oates, Philip Roth, Maryse Condé och Haruki Murakami.
När Peter Englund så avslöjar årets mottagare av Nobelpriset i litteratur möts beskedet av häpna miner. Överraskningen följs av ett snabbt sökande, och sedan kommer en bestört bibliotekschef tillbaka till disken.
- Böckerna är borta, konstaterar hon. Vi har två böcker av Mo Yan, Det röda fältet och Vitlöksballaderna, och senaste utlåningen är från 2006. Men böckerna finns inte i hyllan.
- Förhoppningsvis är det någon som inte kunde tänka sig att skiljas från dem, fortsätter Anna Gullstrand.
Höll i boken
Vid disken har också Mette Karlsson som leder bokcirklar med spänning väntat på tillkännagivandet.
- Det var ganska mycket prat om Mo Yan på bokmässan, och jag stod faktiskt och höll i hans senaste bok, Ximen Nao och hans sju liv. Men den var så tjock att jag tänkte köpa den senare, och när jag kom tillbaka var den slut.
Inte heller på Akademibokhandeln finns några böcker av Nobelpristagaren att få tag i. Det väntas dock komma en leverans så småningom.

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…