Fortsätt till huvudinnehåll

Steinunn Sigurðardóttir

bild från steinunn.net
Årets tema på bokmässan i Göteborg är, som ni säkert redan vet, "Norden" och jag blir lite nyfiken på den isländska författarinnan Steinunn Sigurðardóttir och vill således gärna dela med mig av det till er. 

Steinunn är en på Island välkänd författarinna sedan debuten på 80-talet. Hon har studerat och arbetat på flera olika platser i världen. Hon började skriva poesi och noveller men hennes stora genombrott kom 1995 då hon vann Islands litteraturpris för bästa isländska roman för boken Hjärttrakten. Den handlar om en ensamstående mors komplicerade förhållande till sin tonårsdotter och som bestämmer sig för att flytta till östra Island för att rädda dottern från knark, sprit och brottslighet. Det blir något av en roadmovie-berättelse då de tar sig från Reykjavik österut till mammans släktingar. 

En annan intressant roman är Tidstjuven från 1997 där två lärare, med helt olika liv, förälskar sig i varandra och Steinunn har varvat poesi med prosa. Den romanen har dessutom filmatiserats, i Frankrike av alla ställen, med titeln Le voleur de vie

Det är inte enkelt att få fatt i en bok av Steinunn Sigurðardóttir i bokhandlarna, men det mesta utgivet på svenska går lätt att få tag i på biblioteket och på Bokbörsen. Vill ni lyssna på henne på bokmässan så deltar hon i seminarierna Finns Norden? torsdagen 27/9 kl 15:00 och Dublin & Reykjavík: Litterära städer lördagen 29/9 kl 13:00. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…