Fortsätt till huvudinnehåll

Höstens förhandsbokningar till Kindle

Tänk vad skönt det är att bara sitta och klicka runt på Amazon och förhandsboka höstens läckerheter, sedan när det väl är dags så ploppar de helt magiskt upp i min läsplatta. Här är mina bokningar på den engelskspråkiga marknaden:

NW - Zadie Smith 6 september
Jag älskar Vita tänder och Om Skönhet, jag har varit lite rädd för Autografjägaren eftersom det sägs att den inte ska vara lika bra, men äntligen är det nytt på gång från fantastiska Zadie. Som jag har längtat (och tjatat). den här gången kommer vi att få följa med till nordvästra London där 4 olika huvudpersoners öden skildras. det handlar om olika sätt att leva, olika levnadsförhållanden i Smiths nya tragikomiska roman. 

Jag tror stenhårt på den här, jag älskar Smiths karaktärer och hennes sätt att berätta. Äntligen!

The Casual Vacancy - J. K. Rowling 27 september
Mitt i årets bokmässa i Göteborg kommer den att dimpa ner enligt planerna, Rowlings första bok efter Harry Potter-serien, hennes första vuxenbok. Visst måste hon ha en extrem press på sig, kan hon skriva annat än Harry Potter? Kommer det här att jämföras med Potter? ja jag tänker då helthjärtat läsa det. 

En engelsk ort vid namn Pagford är till synes rena idyllen men bakom den lantliga fasaden gömmer sig konflikter mellan ortens invånare. En rådmedlem dör och ett krig utbryter inför omröstningen av en ny rådmedlem. jag tycker inte att jag får någon bra beskrivning av baksidestexten, den ger mig inte så mycket, men jag kastar mig blint in i den så fort den kommer.  

Telegraph Avenue - Michael Chabon 11 september

2001 års Pulitzer-vinnare Amazing adventure of Kavalier & Clays är en helt fantastisk bok om äventyr, identitet, serietidningar, magi och om världen under 1930-talet och jag älskade den. Nu kommer Chabon ut med en bok som beskrivs som: 

"the great American novel we've been waiting for. Generous, imaginative, funny, moving, thrilling, humane, triumphant, it is Michael Chabon's most dazzling book yet." 

På Amazon.com.  Och det låter inte illa, inte illa alls. 

Året är 2004, det är sommar, Archy och Nat har en liten vinylbutik men när det ska byggas en Megastore på Telegraph Avenue börjar de oroa sig för sin lilla verksamhet. Deras fruar kämpar också med sina yrkesval, de är barnmorskor, och så dyker det upp en okänd tonårig son och rör till det ännu mer. Jag tycker i alla fall att det låter fantastiskt. 

The Middlesteins - Jami Attenberg 23 oktober

En bok jämförd med The Royal Tenenbaums av Amazons Editorial director Sara nelson, kan det vara någåt? Det här är egentligen mer av en bonusbok, en liten chansning bland mina tre tidigare säkra kort. Jag har inte tidigare läst något av författarinnan heller. Den går inte att boka ännu, men så kommer den inte heller ut förrän i slutet av oktober. 

Edie och Richard har levt ihop i 30 år i en förort till Chicago men det börjar krackelera då Edie blir besatt av att äta och går upp i vikt. Deras barn tar sig an att rädda mamman, hämnas på pappan och en vill bara låta saker och ting vara. Samtidigt som alla har sina egna liv att sköta. På Amazon beskrivs den så här: 


"With pitch-perfect prose, huge compassion, and sly humor, Jami Attenberg has given us an epic story of marriage, family, and obsession. The Middlesteins explores the hopes and heartbreaks of new and old love, the yearnings of Midwestern America, and our devastating, fascinating preoccupation with food" 


Och jag tror att det kan bli riktigt bra. 


Och här kommer några fler tips som intresserar:


The Twelve - Justin Cronin 16 oktober - för er som lyckats ta er igenom hela The Passage. 
Sweet Tooth - Ian McEwan 13 november - för att McEwan är väl alltid suverän?
In sunlight and in Shadow - Mark Helprin 2 oktober -  New Tork, 1946, komplicerad kärlek. 
Live by night - Dennis Lehane 2 oktober - Boston, bootlegging, gangsters. 
This is how I lose her - Junot Diaz 11 september - av författaren till Oscar Waos korta förunderliga liv


Har ni några egna tips?




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…