Fortsätt till huvudinnehåll

Julklappsutmaningen - enkäten

Här kommer mina svar på enkäten:


Vilka genrer fastnar du lätt i när du väljer din läsning?

Jag har lätt för att fastna för psykologiska thrillers och rysare, ju otäckare desto bättre!

Vilka genrer läser du absolut inte?

Jag skriver som Metta - Harlequin! Jag undviker ganska så effektivt böcker om romantik och förhållanden - om det inte finns någon läskig psykologisk dimension i boken, vill säga. Jag har svårt för alltför mycket puttinuttigt och ännu svårare för långa detaljerade beskrivningar av bultande lemmar och skälvande lår.

Finns det genrer som du inte läser men funderar på att testa?

Jag är dålig på att läsa biografier, det händer inte ofta. Samma sak med science fiction och fantasy, såntdär som är lite "out there" och inte har så stor verklighetsförankring.

Finns det en genre/författare som du aldrig vill ha med att göra igen?

Nej, jag kan faktiskt inte komma på en enda.

Finns det någon genre/författare som du läst något av, ogillar men kan tänka dig att ge en andra chans?

Jag har faktiskt lite svårt för Jan Guillou som person (någonting i hans stöddighet, särskilt när han pratar om kvinnofrågor eller feminism) och det gör att jag undviker hans böcker. Fast jag har läst Ondskan och tyckte att den var jättebra, och jag började i första Arn-boken en gång och gillade den. Någon gång ska jag ta tag i att läsa hela serien.

Finns det någon genre/författare som du tror är för svår som du inte ens funderat på att läsa även om du inte ens försökt?

Hm, jag vet inte riktigt, kanske Kafka i så fall. Han känns lite scary, som om man måste vara hyperintelligent för att hänga med. Samma sak med Nietzsche, tror jag.

Finns det länder eller världsdelar vars litteratur du inte alls är bekant med?

Jag skall erkänna att jag nästan uteslutande läser svenska, amerikanska eller brittiska böcker - inte med flit utan för att det helt enkelt bara har blivit så. Med andra ord finns det ganska många länder och världsdelar som jag inte har läst något alls ifrån.


Har ni några tips att ge Metta till min utmaningsbok? maila gärna info@bockerx3.com



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…