Fortsätt till huvudinnehåll

De illasinnade - Stona Fitch

Eliott Gast är ekonom. Han jobbar varannan månad i Bryssel och har glidit ifrån sin fru. Han är ingen person av vikt, eller? En dag får han ett örngott över huvudet och blir indragen i en bil. Han finner sig sedan i en lägenhet där han får mat och kan motionera. Han är helt övertygad om att de har tagit fel person men det visar sig att de som tagit honom vet alldeles för mycket om honom och han börjar ana oråd när han får höra att det kommer hända honom något hemskt. Han ska komma att bli världens första gisslan online. 

Först får jag en känsla av Kafkas Processen, då Eliott blir instängd i ett rum helt utan att veta varför. Allt är vitmålat, till och med fönsterna. Det står helt plötsligt mat på bordet utan att någon människa synts till, han har flera rum och det är städat och snyggt. Men sedan kommer tortyren och plötsligt hamnar man i ett äckel i likhet med Brett Easton Ellis American Psycho och filmen Hostel. Det här är inget för er med känsliga magar. Maskförsedda människor kommer in i lägenheten, håller fast Eliott och han stympas rätt rejält för var gång de kommer in. Och allt sker inför tittare via webben världen över, det är nämligen tittarna som får rösta fram vad som ska ske med Eliott.

Jag kommer på mig själv med att läsa med ett förvridet ansiktsuttryck under tortyrscenerna men kan inte sluta läsa för att jag vill veta att han ska klara sig och hoppas att den här tortyrsessionen ska vara den sista. Det är en kort bok där man direkt slängs in i händelserna, kidnappningen sker redan på sidan två av berättelsen. Det är på något sätt absurt och surrealistiskt när en man i piratmask kommer in och hotar Eliott med diverse behandlingar och när det strömmar in folk med alienmasker som ordnar med sladdar och utrustning. Mellan hemskheterna får man lära känna Eliott genom hans minnen. Det jag inte riktigt kan sluta tänka är hur äckliga människor är som kan rösta fram att en människa ska få sin tunga sönderskuren och sedan sitta och se på det.

Trots obehaget tycker jag mycket om boken, det är väl det här med det sublima. Om du gillar att bli äcklad, påverkad och arg ska du absolut läsa den här boken. Är du en sådan som svimmar av att se sprutor ska du nog tänka dig för en extra gång först.

Köp boken här eller här.

Recenionsbok från Ordfront







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…