Fortsätt till huvudinnehåll

Bastarden från Istanbul - Elif Shafak

Zeliha är 19 år gammal och bor i Istanbul. Hon är på väg till en klinik för att göra abort, men hon var alldeles för hysterisk för att läkarna skulle genomföra ingreppet och hon bestämmer sig sedan för att behålla barnet. Samtidigt i USA träffar Zelihas bror, Mustafa, en kvinna vid namn Rose som lämnat sin armeniske man och tagit med sig deras dotter.

Ungefär 20 år senare är Asya sin mamma Zeliha upp i dagen, det vill säga något av en rebell. Eftersom männen i familjen dör unga bor hon med enbart kvinnliga släktingar som alla vill vara med om att uppfostra Asya på sitt eget sätt. Rose dotter Armanoush, Mustafas styvdotter, vill lära känna sitt armenska ursprung och bestämmer sig för att således besöka Mustafas familj i Istanbul, utan att säga något till vare sig mamma Rose och Mustafa eller till sin pappa.

Bastarden från Istanbul är en fantastiskt varm och humoristisk berättelse. Karaktärerna beskrivs ofta på ett roligt sätt som får läsaren att skratta högt. Vi får till exempel ta del av ett antal "Vaksamhetsregler för en kvinna från Istanbul" av olika slag, så som att man inte ska tappa behärskningen om man blir antastad på gatan. De mest komiska karaktärerna är helt klart Asyas vänner som hon brukar träffa på Café Kundera i stället för att gå på balett. De kallas för saker som "den Periodsupande Skämttecknaren", "den Ovanligt Obegåvade Poeten" och "Den homosexuelle krönikören som inte kommit ut". En kulturkrock är så klart oundviklig när Armanoush kommer från USA till Turkiet och blir så smått vän med Asya och älskad av hela familjen.

Jag måste även säga att jag älskar att namnen på kapitlen är relaterade till mat, till exempel kanel. Det dyker upp som en liten detalj någonstans i varje kapitel som någon slags betydelse för berättelsen. Just kanel är namnet på första kapitlet, som dyker upp då Zeliha skulle köpa kanel på basaaren åt sina mostrar. I och med aborthistorien glömmer hon kanelen, och mostrarna blir nästan argare på att inte ha kanel till rispuddingen än att Zeliha väntar en bastard.

Men boken har även allvarliga undertoner. Vi får inte bara ta del av den fantastiska kultur och mentalitet som de moderna IStanbulborna verkar ha utan vi får till exempel ta del av Turkiets mörkare historia med folkmord på intellektuella armenier som exempel. Och vem är egentligen Asyas pappa?

Köp boken här eller här.

Recensionsbok från förlaget 2244.










Kommentarer

  1. Den har har jag hort mycket om och vill valdigt garna lasa den! Mycket spannande!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.