Fortsätt till huvudinnehåll

Guðbergur Bergsson

Bild lånad från sagenhaftes-island.is
Den förste författaren i satsningen TEMA: Isländsk litteratur är Guðbergur Bergsson (1932-). Han är född och uppvuxen i Grindavik, en ort på Islands sydvästra kust. Han studerade litteraturvetenskap på Barcelonas universitet och är Islands ledande översättare av spansk litteratur med bland annat Marques, Borges och Jimenez i bagaget. 

För sin egen litteratur brukar han anses vara en stor förnyare av den isländska prosan. Han har gett ut ett 20-tal böcker men ett fåtal böcker har översatts till svenska. Den första bok som översattes till svenska var Svanen som på Island kom ut 1991 och tilldelades samma år det Isländska litteraturpriset. På svenska kom den 1993 och nominerades samma år till Nordiska rådets litteraturpris. Han har varit nominerad fler gånger till Nordiska rådets litteraturpris och har även tilldelats Svenska akademiens nordiska pris 2004. Övriga titlar som finns på svenska är: Den plågade kärlek som själens skrymslen gömmer (på svenska 1997), Far och mor och banrdomens magi (på svenska 2004) och En sten som havet slipar (på svenska 2006). 

I sina böcker blandar Bergsson vardag med sagans form och magiska inslag. Kanske har han blivit påverkad av den sydamerikanska magiska realismen som han själv översatt? 

Senare i veckan kommer en recension av just Svanen att komma upp på bloggen, håll utkik!


Kommentarer

  1. Joanna: Jag med höll jag på säg, läser fortfarande :)

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att följa din serie om Isländsk litteratur med stort intresse! Så roligt och inspirerande!!

    SvaraRadera
  3. Ingrid: Ja jag blir riktigt inspirerad själv faktiskt :)

    SvaraRadera
  4. Det ska bli kul att följa din serie. Nu ser jag fram emot den första "isländska" recensionen.

    SvaraRadera
  5. Bokmania: Ja jag ska försöka läsa ut den snart, har varit lite mycket annat de senaste dagarna :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Födelsedagspresent

Jag unnar mig en liten födelsedagspresent till mig själv, nämligen två muggar från Penguins classics-serien. Många fina klassiker att välja på en till slut blev det Dostojevkis Brott och straff samt Svindlande höjder av Emily Brontë. De finns att beställa på adlibris.com men där finns det inga bilder på muggarna och jag hittade inte Brott och straff där. Fick i stället beställa från Papercut.

Sprudlande ångest och ett författarskap som är här för att stanna

Välkommen till Amerika - Linda Boström Knausgård

En flicka som slutar prata för att hon tror inte att hon mäktar med det samtidigt som hon växer. En bror som spikar igen sin dörr, som har varit snäll men som inte längre är samma person. En mamma som är skådespelerska och vill vara i fred. En pappa som ligger orörlig på soffan. Någonstans långt där nere finns en familjesammanhållning men de är på väg mot katastrofen.

I och med sin tredje prosabok, sin andra roman, har Linda Boström Knausgård verkligen satt sin stil. Det här fantastiskt precisa och samtidigt utelämnande språket är lika slående som förut. Teman som moderskap och familjerelationer är återkommande och det handlar mycket om ensamhet, känslor, ångest, minnen och den lilla människans plats i världen. Familjerelationerna kan mer läsas mellan raderna, genom madrassen som pappan ständigt ligger på och springan under dörren till broderns stängda rum, snarare än i själva orden. Jag tycker att den frånvarande mamman är en oerhört k…