lördag 16 april 2011

Litteraturvetarskolan

I höstas skrev jag en följetong av inlägg med en litteraturvetarskola för bokbloggare efter all kritik om just bokbloggare. Den avslutades den 2:e december men jag får fortfarande upp artiklar i den serien som mest lästa vecka efter vecka. Medan andra bloggare får upp roliga googlingar i sin google analytics får jag upp "intertextualitet" eller "metaleps" som googlingar som hamnat hos mig. Det var uppenbarligen ett populärt inslag och jag funderar på en fortsättning. 

Ni får under tiden hålla till godo med de inlägg som finns och dem hittar ni här

5 kommentarer:

  1. Kul att du skriver litt.skola.

    (fast de som kritiserar, behöver inte läsa bloggar :)

    SvaraRadera
  2. Jag har missat din litteraturvetarskola men jag tycker onekligen att ämnet är intressant.

    Efter att ha läst diverse olika litteraturvetenskapliga kurser så analyserar jag - både medvetet och omedvetet - böckerna jag läser. Jag sitter dock inte med papper och penna utan jag gör analysen i takt med att jag läser. Detta blir naturligtvis ingen exakt vetenskap men det gör ingenting eftersom jag bara analyserar för mig själv.

    Det jag tycker är mest intressant med textanalys är temporalitet och fokalisering.

    SvaraRadera
  3. Hannele: Ja jag tycker det är roligt att skriva den.

    Annika: jag tycker att berättarperspektiv och berättarnivåer är väldigt roligt. Man behöver ju inte kunna en massa begrepp men det är kul att veta lite vad man kan fundera kring när man läser.

    SvaraRadera
  4. Ja fortsätt. Litt. skolan var intressant att följa

    SvaraRadera
  5. bokstödet: Tack, jag klurar på för fullt :)

    SvaraRadera