Fortsätt till huvudinnehåll

Litteraturvetarskola Lyrik del 1: Vad är lyrik?

Att svara på frågan om vad lyrik kan tänkas vara är ingen enkel fråga.

Språket kan vara högtravande, det kan innehålla svordomar och slang. 
Formen kan vara bunden men den kan också vara fri. 
Det kan rimma, på flera olika sätt, men det är inget måste. 
Det kan handla om kärlek, det kan handla om naturen, det kan handla om krig. 

Det är ungefär som att försöka sätta fingret på en enskild egenskap som gör att alla hundraser räknas som just hundar. Men ändå är vi överens om att de är just hundar och inte katter. 

Så vad är det då som skiljer lyrik från annan typ av litteratur? Skulle man kanske kunna säga att man ser och hör lyriken mer än annan litteratur? Många litterära verk kan passera vår tankevärld helt utan att den sinnliga erfarenheten blandar sig i men det gäller inte lyriken. Den både syns och hörs när vi läser. Se bara på musiktexter och på lek med fonetik (språkljud). Sedan finns det dikter som måste ses för att förstås, till exempel ord som formas till bilder.

Men bara för att man inte kan definiera lyrik utifrån innehåll, så som teman och motiv, så betyder det naturligtvis inte att det inte har betydelse. Det är snarare tvärtom, många läser lyrik just för att uppleva en viss känslostämning eller för att hitta ett budskap. Däremot är det oerhört svårt att skriva om eller samanfatta en dikts innehåll då den är beroende av just formen och ljuden.

Vad dikten handlar om är alltså inte det primära för en analys, även om vissa dikter kan vara väldigt episka, utan det man ser på är form, rytm, bildspråk osv. Det är just det vi kommer att gå igenom i den här upplagan av Böckerx3:s litteraturvetarskola.

All information är tagen från Lyrikanalys - En introduktion av Lars Elleström 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Födelsedagspresent

Jag unnar mig en liten födelsedagspresent till mig själv, nämligen två muggar från Penguins classics-serien. Många fina klassiker att välja på en till slut blev det Dostojevkis Brott och straff samt Svindlande höjder av Emily Brontë. De finns att beställa på adlibris.com men där finns det inga bilder på muggarna och jag hittade inte Brott och straff där. Fick i stället beställa från Papercut.

Sprudlande ångest och ett författarskap som är här för att stanna

Välkommen till Amerika - Linda Boström Knausgård

En flicka som slutar prata för att hon tror inte att hon mäktar med det samtidigt som hon växer. En bror som spikar igen sin dörr, som har varit snäll men som inte längre är samma person. En mamma som är skådespelerska och vill vara i fred. En pappa som ligger orörlig på soffan. Någonstans långt där nere finns en familjesammanhållning men de är på väg mot katastrofen.

I och med sin tredje prosabok, sin andra roman, har Linda Boström Knausgård verkligen satt sin stil. Det här fantastiskt precisa och samtidigt utelämnande språket är lika slående som förut. Teman som moderskap och familjerelationer är återkommande och det handlar mycket om ensamhet, känslor, ångest, minnen och den lilla människans plats i världen. Familjerelationerna kan mer läsas mellan raderna, genom madrassen som pappan ständigt ligger på och springan under dörren till broderns stängda rum, snarare än i själva orden. Jag tycker att den frånvarande mamman är en oerhört k…