Fortsätt till huvudinnehåll

Läget 11-04-04

Har redan läst 3 böcker i april, men recensioner kommer upp först om en vecka då dessa böcker ska cirklas om först. 

Harens år - Arto Paasilinna Skövde bokcirkel 10/4 (recension kommer 10/4)
Smitning - Domonique Dyens Skövde bokcirkel 10/4 (recension kommer 11/4)
En dåre fri - Beate Grimsrud Skövde bokcirkel i samarbete med Skövde stadsbibliotek 11/4 (recension kommer 12/4). 

Det är fullt upp med olika bokevenemang, både lokalt och globalt. Man booker international prize var jag så snabb på att lista att jag helt missade att jag faktiskt har en bok till av Su Tong, dvs. Raise the red lantern. Vargas Llosa kommer till bokmässan och jag måste genast ge mig på en ny bok av honom, för inte räcker det väl med att ha läst en? Och vad ska jag ha med mig/på mig på bokmässan? Shaun Tan vann årets ALMA, ännu en som jag vill kolla upp. Och så var det något mer pris...just det, Orange prize for Fiction som jag inte ens hunnit kolla på än. 

Ja just det, filmatiseringen av Tomorrow when the war began kommer inte till Sverige, tycker även att Norwegian wood fått oförskämt dåligt utrymme på biograferna. 

Myrorna har öppnat i stan och jag är överväldigad över att kunna ge bort böcker samt köpa nya billiga. Jag är lite förargad över att det enbart finns en bokhandel i Skövde, vilket dessutom är en akademibokhandel, och tycker helt klart att Pocketshop borde komma hit. 

Jag har nu under en längre tid bara läst "måste"-böcker så nu vet jag inte ens vad jag ska ge mig på. 

Kommentarer

  1. Hannele: Nej verkligen inte, det händer mycket!

    SvaraRadera
  2. Jag var och kollade in Myrorna igår. Helt klart mycket snyggt med de färgsorterade bokhyllorna, men inte så praktiskt om man letar efter en speciell författare... /Therese

    SvaraRadera
  3. Holly: nej helt klart och det tar ju en stund att leta igenom allt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…