Fortsätt till huvudinnehåll

Tyskspråkigt på bokmässan 2011

I torsdags annonserades de författare som kommer att gästa bokmässan gällande det tyskspråkiga temat. Som bokbloggsambassadör fick jag ta del av pressmeddelndet redan innan annonserandet skedde på bokmässan i Leipzig men har inte hunnit ta mig igenom det förrän nu. Många av mina ambassadörskolleger har redan publicerat pressemddelandet i sin helthet så jag gör inte det. Däremot tänkte jag se över vad jag kan tänkas vara intresserad av att läsa av respektive författare. 

TYSKLAND

Cornelia Funke - Tjuvarnas Herre, Reckless, Bläck-serien
Felicitas Hoppe - Pigafetta, Paradis
Clemens Meyer
Benedict Wells - En vecka i Berlin (utkommer i höst)
Terézia Moras
Silke Scheuerman - Timmen mellan hund och varg, 
Nadia Budde
Nora Gomringer
Arne Bellstorf
Uwe Timm - I skuggan av min bror (redan läst), Upptäckten av currywursten
Markus Heitz - Dwarves
Nina Hagen - Bekännelser (utkommer i höst)
Kristina Maidt-Zinke 
Thomas Steinfeld - En stor man

ÖSTERRIKE

Anna Mitgutsch - Upptucktelsen, Utanför
Bettina Baláka
Angelika Reitzer
Dimitré Dinev
Rachel von Kooij
Doron Rabinovici - The search for M
Richard Obermayr
Wolfgang Petrisch
Friedrich Buchmayr

SCHWEIZ

Peter Stamm - Agnes, When we lived in uncles hat
Dorothee Elmiger
Melinga Nadj Abonji
Gabrielle Alioth
Peter von Matt


Ja listan blev inte allt för lång, mest för att de flesta inte publicerats på svenska. Men jag ska börja kolla upp det lilla som finns. 

Kommentarer

  1. Många intressanta namn!
    Jag får se om det blir någon liten ledig stund från min monter så jag kan gå och lyssna på någon av dem!

    SvaraRadera
  2. Trots att jag läst tyskt sedan i höstas är där inte många bekanta namn. Bara Uwe Timm och Silke Scheuermann. Vitsen med att de kommer till Sverige måste väl ändå vara att det översätts lite böcker av dem?

    SvaraRadera
  3. Monika: Ja hoppas du får lite tid över :)

    Mimmi: Ja visst kan man tycka att det inte är nån vits om vi inte kan ta del av deras verk?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott. 

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…