Fortsätt till huvudinnehåll

Litteraturvetarskola del 6: "Myter, arketyper, symbol och allegori"

Många författare skriver gärna in en myt i sitt verk för att ge tidlöshet åt sin text. För att göra begreppet myt lite mindre flummigt kan vi definiera det som ursprunglig, anonym berättelse från människans urtid som försöker förklara grundläggande existentiella villkor, motivera riter, kulthandlingar och sociala ordningar. Med det sagt kan vi konstatera att myten kan ge en berättelse tydlighet och visa konsekvenserna av ett visst handlande utan att trovärdigheten eller allmängiltigheten blir lidande. Den kan även ge mer trovärdighet åt en berättelse då läsaren associerar med originalmyten. 

Arketyper är ett begrepp kraftigt inspirerat av den analytiska psykologin. Exempel på arketypiska gestalter är rebell, lantis, brat, förrädare, skurk och hjälte.  Man kan även tala om arketypiska teman så som sökandet, hämnden och resan ner i underjorden. Både arketyp- och mytorienterade analyser kräver en syn på litteraturen som vi sett en del av förut i litteraturskolan, det vill säga att en text är påverkad av alla tidigare texter (läs avsnittet om intertextualitet). 

Som de flesta säkert vet betyder symbol något som representerar något annat och det gäller även inom litteraturvetenskapen.En duva kan representera fred och ett lejon kan betyda mod. Även handlingar och gester kan vara symboliska, en knuten näve kan symbolisera aggression och att höja på armarna innebär att man ger upp. Exemplen ovan är mer eller mindre universella men det finns även författare som skapar symbolik i sina verk, till exempel symboliserar valen i Moby Dick ondska.  trots att symbolik kan vara en viktig del av en tolkning så ska man vara försiktig med övertolkningar. Allt måste inte vara symboliskt. 

En allegori är en berättelse som har dubbla betydelser. Det finns en öppen (manifest på litteraturspråk) mening  och en dold (latent på litteraturspråk) mening. Ett bra exempel är Olof van Dahlins Sagan om hästen där det berättas om en häst och dess olika ägare vilket då är den manifesta berättelsen. Den latenta berättelsen är att hästen är Sverige och ägarna är monarkerna som regerat. Man kunde alltså under hårdcensur få fram en till synes oskyldig saga som egentligen var kritik mot den rådande makten i landet. Allegori behöver inte vara ett dolt budskap, det kan även vara något som gör en berättelse mångbottnad. Ett typiskt exempel på detta är alla barn- och ungdomsböcker som ger de unga en rolig saga medan en vuxen kan ha lika stor glädje av den med en läsning på en annan nivå. 

Hemläxa:
1. Ser du några mytiska influenser iden bok du läser/just läst? Kommer du på några böcker som är starkt influerade av en myt?
2. Fundera på arketyper iden bok du läser/just läst. Ser du några rebeller, lantisar eller typiska skurkar?
3. Hittar du någon symbolik i den bok du läser/just läst?
4. Fundera kring allegorier i den bok du läser/just läst. Kommer du på någon berättelse som är allegorisk så som sagan om hästen? Eller någon bok som kan läsas på flera plan?

Nästa gång kommer det handla om karaktärer.

All info tagen från Claes-Göran Holmberg och Anders Ohlsson, Epikanalys, en itroduktion, Studentlitteratur, 1999

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.