Fortsätt till huvudinnehåll

Förändringar - Ama Ata Aidoo

Esi är en modern afrikansk kvinna som är utbildad och har en karriär. Hon lever ihop med sin man Oko och deras dotter Ogyaanowa. En dag tycker Esi att hon blivit utsatt för en äktenskaplig våldtäkt och lämnar sin man, något som inte är vanligt i Ghana. Släktingarna blir förfärade men det bryr Esi sig inte om. Visst förtjänar hon bättre?

Esi träffar ganska snabbt Ali som hon förälskar sig i, problemet är bara att han redan har en fru. Men i Ghana är månggifte inte främmande och Esi ger sig in i en situation som inte bara är invecklad utan kanske än mer gammalmodig än den där hon blev utsatt för vad hon tyckte var äktenskaplig våldtäkt? 

I förändringar beskriver Ama Ata Aiddo en kärlekshistoria som till stora delar skulle kunna utspela sig var som helst i världen. Vi möter vanliga äktenskapliga problem, vänskap, förälskelser, skillnader i värderingar mellan generationer och manligt/kvinnligt-problematik. Samtidigt får vi möta en helt annan värld i och med månggifte, muslimska värderingar, spår från kolonisering och en fattig infrastruktur. Vi möter ett modernt Ghana men telefonledningarna fungerar sällan. Vi träffar en framgångsrik man som reser världen runt i sina affärer samtidigt som vi möter Esis vän Opokuya som arbetar för en minimumlön som skjuksköterska samtidigt som hon tar hand om man och fyra barn. 

Ama Ata Aidoo använder genomgående en utomstående berättare som står nära den karaktär som står i fokus. Honanvänder sig även av en del andra knep och roliga inslag. Vi har till exempel läsartilltal:

     På kvällen efter resenärernas andra dag, när Mma
hade varit borta i fyra dagar, gick familjen Kondey och
knackade på dörren hemma hos Al-Hassan
     Var nu snäll och fråga mig inte vilken av Tamales Al-
Hassanfamiljer den här var. Ni vet ju att alla Al-
Hassanfamiljer är mäktiga. Jag vill inte råka illa ut.
Ata Aidoo, Ama, Förändringar - en kärlekshistoria, s. 119 Bokförlaget Tranan 2002

Vi får även se prov på ett intermedialt inslag inspirerat av den dramatiska dialogen:

Aba sa till Ama:

         Syster min, antalet anledningar till att män 
         lämnar sina hustrur för andra kvinnor -
Ama: Eller bara lägger de nya kvinnorna till de 
         gamla...
Aba: - är oändligt.
Ama: Och blir bara ännu fler.
Ata Aidoo, Ama, Förändringar - en kärlekshistoria, s. 188 Bokförlaget Tranan 2002

Det finns även små metatexter, en liten lista mitt i texten som förtydligar eller förklarar vad som just sagts:

För oavsett hur gammal man var eller kände sig
kunde man inte gifta sig utan föräldrarnas vetskap.
Och föräldrarna var:
          fadern som hjälpt modern att bli gravid,
          modern som födde dig
          och alla de som sade sig vara bröder och syst-
          rar till de två
Ata Aidoo, Ama, Förändringar - en kärlekshistoria, s. 245 Bokförlaget Tranan 2002

Ett sista berättarknep värt att nämna är även den en typ av dialog, men vi får enbart ta del av den enes uttalanden då det handlar om ett telefonsatmal:

"Hallå ja ... hallå, ja, ja, ja, det är Ali ... Hej ... ja. Å, det
är klart att jag har saknat dig! Bara fint. Och du då?"
Ata Aidoo, Ama, Förändringar - en kärlekshistoria, s. 253 Bokförlaget Tranan 2002

En trevlig och lättsam bok med flera intressanta berättarnep. Jag skulle gärna sett mer av väninnan Opokuya och lärt känna släktingarna och samhället runt om något mer. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjälp, jag är rädd!

Jag har funderat rätt mycket på det här med vad som skrämmer mig och vad som skrämmer andra vad gäller fiktion. Jag menar alltså sådant som är utanför den verkliga världen, bortsett från vidriga mördare, våldtäktsmän och annat som givetvis är skrämmande men tyvärr en del av vår verklighet. Många kan inte läsa skräck för att de inte kan sova eller vara ensamma hemma efteråt. Men vad skrämmer då mig?
Jag har inte direkt svårt för att se på skräckfilm, jag brukar inte bli så rädd. Böcker kan ha en tendens att vara något värre eftersom de på ett annat sätt är inne i ens huvud, men jag sovgott om nätterna när jag läste till exempel Låt den rätte komma in. Jag blir något mer rädd av filmer där man inte får se det hemska, men i de flesta filmer får man ju se till slut ändå och det förstör. Jag gillar att läsa och se filmer om det övernaturliga och det utomjordliga men skrämmer det mig?
Jag tror inte på andar och spöken så det skrämmer mig inte i världen utanför fiktionen. Dock betyder det int…

Litteraturvetarskola del 7 - "Karaktärer och miljö"

Händelseförloppen i romaner brukar utföras eller bäras upp av karaktärer o form av människor, djur, robotar, alver osv. Vissa karaktärer är komplexa medan andra kan vara rätt färglösa och enbart framstå som stereotyper.

När en karaktär är platt, en karikatyr eller typ formad enbart kring en idé, brukar man säga att denne är statisk. Ett exempel på en statisk karaktär kan vara Ian Flemmings James Bond. Han utvecklas inte utan är likadan genom alla böckerna (eller filmerna om man så vill). 
Motsatsen till en statisk karaktär är en dynamisk. De förändras och utvecklas med handlingens gång. Ett klassiskt exempel på en dynamisk karaktär är Dostojevskijs Raskolnikov från Brott och straff. Han genomgår flera olika faser och känslotillstånd genom romanen. 
Som vi flera gånger tidigare gått igenom, är läsaren med och skapar texten med sin tolkning, så även i sammansättningen av karaktärer. Läsaren konstruerar karaktärerna med hjälp av de ledtrådar som finns i texten. Detta kallas karaktäriseri…

Bokbloggarna på första sidan på skånskan.se

En journalist var med på bokbloggsträffen på bokmässan igår, resultatet hittar ni här









Tyvärr kom inte mitt visitkort med på bilden, men jag kom med på den andra bilden, som ensam rödtott.